Klubb Gamla 45:an

Klubb Gamla 45an Borås

Första sidan Föreningen Om bussen Bli medlem Resor och träffar Galleri

Gamla 45-an – en historik
Av Staffan Sävenfjord

   

  Gamla 45-an kallas bussen vanligtvis i dag men en gång var den Statens Järnvägar 850. Det är den första buss som Volvo levererade på ett dieselchassi, B513. Det kan man se på chassinumret som är 2. Nummer 1 var en provbuss som aldrig levererades till kund. Karossen är byggd av Svenska Karosseriverkstäderna (SKV) i Katrineholm och har nummer 2263.  

                      Bussen beställdes 1945 av Svenska Omnibus AB i Sundbyberg, ett dotterföretag till järnvägsförvaltningen Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg (SWB). När denna förstatligades samma år hamnade också Svenska Omnibus under Statens Järnvägars Biltrafik, dit bussen kom att levereras. Bussen var därför redan vid leveransen lackerad i SJ:s gula färg med en tunn grön rand. Alltså precis som den ser ut i dag.

                      Den gick fram till slutet av 1950-talet i trafik på linje 3 till Hässelby utanför Stockholm. Under dessa år användes den inte särskilt mycket. Det finns uppgifter om att den bara skulle ha rullat cirka 15 mil i veckan. Trots att bussen i dag är 64 år gammal har den inte ens hunnit rulla 2 000 mil på egna hjul.

                      I slutet av 1950-talet råkade bussen ut för en svårare olycka och den fick därför en ny front med typiskt 50-talsutseende vid SJ:s huvudverkstäder i Örebro. I samband med detta totalrenoverades bussen, men den lär aldrig ha kommit ut i trafik igen. I stället skickades den för uppställning i SJ:s gamla bussgarage i Dalsjöfors utanför Borås.

                      Där blev den mer eller mindre bortglömd, innan den runt 1980 hittades i samband med att SJ lade ned det här garaget. Personalen vid SJ Busstrafik i Borås fick med starkt stöd av områdeschefen Lennart Broqvist möjlighet att ta hand om bussen och göra i ordning den vid den då nya anläggningen vid Brodal.

                      Bussen var i förvånansvärt gott skick även om de 20 åren i malpåse naturligtvis satt sina spår. Redan i september 1981 kunde den registreras på nytt och fick då nytt registreringsnummer BHS 856. Det gamla, B 649, sitter dock kvar på bussen.

                      Inför SJ Buss 75-årsjubileum 1986 renoverades bussen så att den var i toppskick.  

                      SJ Busstrafik stod fortfarande som ägare och när de tillsammans med GDG ombildades till Swebus 1990 blev gamla 45-an museibuss hos Swebus i stället.

                      Klubb Gamla 45-an bildades med syftet att ta hand om bussen samt arrangera utfärder med den. Klubben har i dag ett 50-tal medlemmar och de flesta är gamla förare från SJ- och Swebus-tiden trots att Swebus förlorade det mesta av sina körningar i Borås 1995.

                      År 2003 ville Swebus göra sig av med sina museibussar och Klubb Gamla 45-an erbjöds köpa bussen till det facila priset av 500 kronor. Men då får man ju komma ihåg att klubbens medlemmar lagt ned åtskilliga arbetstimmar på att få bussen i skick.

                      I dag har bussen en nyrenoverad motor, nytt tak och omlindade bagagehyllor. I april 2009 fick den nya däck runt om.

                      Förvånansvärt lite har behövt göras åt inredningen. Sofforna har exempelvis samma klädsel som vid leveransen och har bara behövt tvättas någon gång.

                      De klubbmedlemmar som kör bussen upplever den som lättkörd i förhållande till årsmodellen. Men det är naturligtvis stor skillnad mot dagens bussar. Växellådan är osynkroniserad och kräver såldes dubbeltrampning. Någon servo finns inte så det krävs en del muskelkraft för att styra och bromsa bussen.

                      Bussen används nu för utfärder ett par gånger om året. Bland annat brukar den delta i Tunga Rallyt Väst i Göteborg i maj och Knallerundan i Borås i augusti. En annan årlig utflykt går till Tjolöholm.

                      Några längre färder ger den sig normalt inte ut på, men år 2002 var den i Aarberg i Tyskland i samband med Volvos 75-års jubileum. Då fick den dock åka på ett trailersläp.

                      Bussen brukar också medverka vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås på tisdagskvällar från slutet av maj till augusti, dock inget under juli. Där kan man också stifta bekantskap med den gamla biljettmaskinen av märket National. Den väger cirka 40 kilo!

                      Även vid andra tillfällen har bussen varit med. Exempelvis var den vid Södra torget då Västtrafik och Borås Lokaltrafik invigde den så kallade framtidstrafiken i Borås i augusti 2004.

                      Västtrafik ville visa upp en splitterny stadsbuss bredvid den gamla 45-an. Men en gammal gumma gick in i 45-an och sa:

                      – Är detta den nya bussen?

                      – Nej, det är den som står bredvid.

                      – Den!!? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.

             
Nytt och gammalt med båda är Volvo. Södra torget i Borås 27 man 2008.

 Några data

Ursprungligt registreringsnummer: B 649

Nuvarande registreringsnummer: BHS 856

Årsmodell: 1945

Längd: 9,85 meter

Bredd: 2,38 meter

Axelavstånd: 5,2 meter

Totalvikt: 8 980 kg

Chassi: Volvo B513

Chassinummer: 510-2

Hästkrafter: 95

Bränsletank: 120 liter (räcker till 40-50 mil)

Topphastighet: 55 km/tim

Kaross: SKV, Katrineholm

Karossnummer: 2263

Antal passagerare: 37

 
   


 

Biljettmaskinen
Text och foto: Staffan Sävenfjord

I gamla 45an finns en original biljettmaskin av märket National. Denna typ av biljettmaskiner var det normala i alla SJ:s bussar och fanns också hos många andra bussbolag. Hos SJ hängde de med till början av 1960-talet, då en betydligt smäckrare maskin från Almex ersatte.

 Maskinen väger 40 kilo och den följde vanligtvis med bussen. Men om det var något fel på den så att den måste bytas ut fick bussföraren släpa på den från busen till verkstaden. I någon mån underlättades det av att maskinen är försedd med bärhandtag, som också fungerar som fästen i bussen.

 Det var mycket föraren skulle ha med sig för att kunna sälja biljetter:

ü      Biljettång

ü      Häftapparat

ü      Stammar för 10-biljetter

ü      Pärm med avstånds- och avgiftstabeller

ü      Kvittorulle i reserv

ü      Kontrollremsa

ü      Nyckel som också fungerar som dagens förarkort, det vill säga identifierar föraren.

 På biljetten skulle anges mellan vilka hållplatser den gällde. Detta angavs med siffror, t ex 25 för Borås och 65 för Bollebygd. Vidare angavs vad biljetten kostade och om det var en enkel eller tur- och returbiljett. Likaså om det var halv biljett (för barn) med bokstäver: E för enkel och R för tur och retur. Var det halv biljett stod det HE respektive HR.

 För de vanligaste reserelationerna brukade föraren ha hållplatsnummer och pris i huvudet. Men för lite mer ovanliga resor fick han slå upp detta i en tabell och samtidigt ta reda på avståndet.  Sedan fick han gå till en annan tabell för att ta reda på priset. Detta slogs sedan in i biljettmaskinen.

 När 10-biljetter såldes kostade dessa oftast över 10 kronor men föraren kunde bara slå in max 9:99 på maskinen. Han fick därför slå in flera biljetter på 9 kronor vardera så att han fick ihop rätt summa. Om biljetten kostade 40 kronor fick han således slå in fyra kvitton à 9 kronor och ett à 4 kronor. Dessa fästes sedan med häftapparaten i en särskild biljettstam. Sedan kunde resenären göra tio resor i valfri riktning med denna. Biljettången användes för att markera dessa resor.

 Innan körning satte föraren i nyckeln och maskinen kunde börja användas sedan han gjort en avläsning av de uppgifter som fanns inslagna i maskinen sedan tidigare. Den gick normalt på ström från batteriet men det medföljde också en vev om detta av någon anledning inte fungerade.

 Biljettmaskinen fungerar i dag precis som förr i tiden. Ett problem var att få tag i kvittorullar, men klubbens före ordförande Bror Fransson skrev runt till olika SJ-depåer och i Kristianstad hittades 36 biljettrullar, som inte längre behövdes och således kunde skänkas till klubben. Dessa räcker inom överskådlig framtid.

 Biljettmaskinen kan man se demonstreras när bussen visas upp. Bland annat görs detta de flesta tisdagskvällar i juni och augusti vid Stora torget i Borås.

       
40 kilo väger biljettmaskinen av märket National.                           Bror Fransson demonstrerar biljettmaskinen.