Om bussen

Gamla 45-an – en historik

Skrivet 2009 Av Staffan Sävenfjord

 

 

Gamla 45-an kallas bussen vanligtvis i dag men en gång var den Statens Järnvägar 850. Det är den första buss som Volvo levererade på ett dieselchassi, B513. Det kan man se på chassinumret som är 2. Nummer 1 var en provbuss som aldrig levererades till kund. Karossen är byggd av Svenska Karosseriverkstäderna (SKV) i Katrineholm och har nummer 2263.

 

Bussen beställdes 1945 av Svenska Omnibus AB i Sundbyberg, ett dotterföretag till järnvägsförvaltningen Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg (SWB). När denna förstatligades samma år hamnade också Svenska Omnibus under Statens Järnvägars Biltrafik, dit bussen kom att levereras. Bussen var därför redan vid leveransen lackerad i SJ:s gula färg med en tunn grön rand. Alltså precis som den ser ut i dag.

 

Den gick fram till slutet av 1950-talet i trafik på linje 3 till Hässelby utanför Stockholm. Under dessa år användes den inte särskilt mycket. Det finns uppgifter om att den bara skulle ha rullat cirka 15 mil i veckan. Trots att bussen i skrivande stund är 64 år gammal har den inte ens hunnit rulla 2000 mil på egna hjul.

 

I slutet av 1950-talet råkade bussen ut för en svårare olycka och den fick därför en ny front med typiskt 50-talsutseende vid SJ:s huvudverkstäder i Örebro. I samband med detta totalrenoverades bussen, men den lär aldrig ha kommit ut i trafik igen. I stället skickades den för uppställning i SJ:s gamla bussgarage i Dalsjöfors utanför Borås.

 

Där blev den mer eller mindre bortglömd, innan den runt 1980 hittades i samband med att SJ lade ned det här garaget. Personalen vid SJ Busstrafik i Borås fick med starkt stöd av områdeschefen Lennart Broqvist möjlighet att ta hand om bussen och göra i ordning den vid den då nya anläggningen vid Brodal.

 

Bussen var i förvånansvärt gott skick även om de 20 åren i malpåse naturligtvis satt sina spår. Redan i september 1981 kunde den registreras på nytt och fick då nytt registreringsnummer BHS 856. Det gamla, B 649, sitter dock kvar på bussen.

 

Inför SJ Buss 75-årsjubileum 1986 renoverades bussen så att den var i toppskick.

 

SJ Busstrafik stod fortfarande som ägare och när de tillsammans med GDG ombildades till Swebus 1990 blev gamla 45-an museibuss hos Swebus i stället.

 

Klubb Gamla 45-an bildades med syftet att ta hand om bussen samt arrangera utfärder med den. Klubben har i dag ett 50-tal medlemmar och de flesta är gamla förare från SJ- och Swebus-tiden trots att Swebus förlorade det mesta av sina körningar i Borås 1995.

 

År 2003 ville Swebus göra sig av med sina museibussar och Klubb Gamla 45-an erbjöds köpa bussen till det facila priset av 500 kronor. Men då får man ju komma ihåg att klubbens medlemmar lagt ned åtskilliga arbetstimmar på att få bussen i skick.

 

I dag har bussen en nyrenoverad motor, nytt tak och omlindade bagagehyllor. I april 2009 fick den nya däck runt om.

 

Förvånansvärt lite har behövt göras åt inredningen. Sofforna har exempelvis samma klädsel som vid leveransen och har bara behövt tvättas någon gång.

 

De klubbmedlemmar som kör bussen upplever den som lättkörd i förhållande till årsmodellen. Men det är naturligtvis stor skillnad mot dagens bussar. Växellådan är osynkroniserad och kräver såldes dubbeltrampning. Någon servo finns inte så det krävs en del muskelkraft för att styra och bromsa bussen.

 

Bussen används nu för utfärder ett par gånger om året. Bland annat brukar den delta i Tunga Rallyt Väst i Göteborg i maj och Knallerundan i Borås i augusti. En annan årlig utflykt går till Tjolöholm.

 

Några längre färder ger den sig normalt inte ut på, men år 2002 var den i Aarberg i Tyskland i samband med Volvos 75-års jubileum. Då fick den dock åka på ett trailersläp.

 

Bussen brukar också medverka vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås på tisdagskvällar från slutet av maj till augusti, dock inget under juli. Där kan man också stifta bekantskap med den gamla biljettmaskinen av märket National. Den väger cirka 40 kilo!

 

Även vid andra tillfällen har bussen varit med. Exempelvis var den vid Södra torget då Västtrafik och Borås Lokaltrafik invigde den så kallade framtidstrafiken i Borås i augusti 2004.

 

Västtrafik ville visa upp en splitterny stadsbuss bredvid den gamla 45-an. Men en gammal gumma gick in i 45-an och sa:

 

– Är detta den nya bussen?

 

– Nej, det är den som står bredvid.

 

– Den!!? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.

Nytt och gammalt men båda är Volvo. Södra torget i Borås 27 man 2008.

Data

 

Ursprungligt registreringsnummer: B 649

 

Nuvarande registreringsnummer: BHS 856

 

Årsmodell: 1945

 

Längd: 9,85 meter

 

Bredd: 2,38 meter

 

Axelavstånd: 5,2 meter

 

Totalvikt: 8 980 kg

 

Chassi: Volvo B513

 

Chassinummer: 510-2

 

Hästkrafter: 95

 

Bränsletank: 120 liter (räcker till 40-50 mil)

 

Topphastighet: 55 km/tim

 

Kaross: SKV, Katrineholm

 

Karossnummer: 2263

 

Antal passagerare: 37

 

E-mail: klubbgamla45an@gmail.com